לא רק קולגן: אלסטין הוא חלבון חשוב ביותר, שיחד עם הקולגן, מעניק לעור את המראה הצעיר והרענן שלו. מהו בדיוק האלסטין ומה חשוב לדעת עליו? לפניכם המדריך השלם כשהעניין נוגע לאנטי אייג'ינג, כולנו שומעים חדשות לבקרים על הקולגן ועל חשיבותו לעור שלנו. על אף שהקולגן הוא אכן חלבון חשוב ביותר, שנחשב לאחת מאבני הבנייה של העור, אין ספק כי גם לאלסטין – חלבון נוסף אשר מחובר לקולגן בשתי וערב, יש חשיבות בלתי מעורערת לעור שלנו ולמראה שלו, בעיקר תודות לתכונות האלסטיות שלו. כיצד תרתמו את החלבון החשוב הזה לטובת יצירת עור בריא וצעיר יותר? הנה כל מה שאתם פשוט חייבים לדעת בנושא.

קרדיט תמונה Shutterstock
קרדיט תמונה Shutterstock

 

 מהו אלסטין?

בעוד שהקולגן הוא חלבון מבני, אשר אחראי ללא פחות מ-70 אחוזים ממשקל העור ומתאפיין בחוזק מתיחה רב, האלסטין הוא חלבון אלסטי, שאחרי לכ-0.6 אחוזים ממשקל העור ותפקידו העיקרי הוא להעניק לעור גמישות. האלסטין והקולגן מחוברים יחד כסיבי שתי וערב, וכך יוצרים רקמת חיבור שתפקידה לתמוך בעור, בכלי דם, בגידים, בעצמות, בסחוסים ועוד. כאשר הקשרים שקיימים בין שני החלבונים הללו מתרופפים, העור הופך אוטומטית לפחות מוצק, ולעיתים אף לרפוי מאוד. על אף שמדובר בחלק טבעי מתהליך ההזדקנות, ישנן בכל זאת לא מעט פעולות שניתן לבצע על מנת לשמר כמות גבוהה של אלסטין בגוף. בנוסף, כיום קיימים לא מעט טיפולים קוסמטיים, כמו למשל טיפול מיצוק פנים בגלי רדיו, שמטרתם לעודד יצירת קולגן ואלסטין בעור. יחד, שני החלבונים הללו משפרים את מראה העור באופן משמעותי וגורמים לו להיראות צעיר יותר.

מה גורם לירידה באלסטין בגוף?

ישנם לא מעט גורמים שיכולים להוביל לירידה ברמת האלסטין בגוף – על חלקם ניתן לשלוט ועל חלקם פחות. הנה כמה מהבולטים שבהם:

  • גנטיקה – בגוף האדם קיים אנזים בשם אלסטאז, אשר אחראי, בין היתר, לפירוק סיבים אלסטיים – עניין אשר גורם להתדלדלות של האלסטין בעור. על אף שבאופן עקרוני מדובר בגורם גנטי, רמת הפעילות של האנזים תלויה לא פעם בגורמים חיצוניים. ככל שניחשף יותר לשמש, למשל, כך האלסטאז יהיה פעיל יותר.
  • חשיפה לשמש – ואם כבר דיברנו על חשיפה לשמש, אין ספק כי מדובר באחד הגורמים הבולטים ביותר להזדקנות מואצת של העור שלנו. השמש חושפת אותנו לקרינה משני סוגים עיקריים: UVA ו-UVB. קרני ה-UVB הן קרניים קצרות, אשר מקושרות עם כוויות שמש ועם סיכון מוגבר לסרטן העור. קרני ה-UVA, לעומת זאת, הן קרניים ארוכות, אשר יכולות לחדור לעומק שכבות העור ולייצר רדיקלים חופשיים שהורסים את הקולגן ואת האלסטין. בשונה ממה שנהוג לחשוב, רמות קרינה גבוהות קיימות גם בחורף, ולא רק בקיץ. מסיבה זו, חשוב מאוד להקפיד להתמרח בקרם הגנה בכמות נדיבה בכל יום ובכל עונות השנה.
  • שתיית אלכוהול - לשתיית אלכוהול לא מעט חסרונות לעור שלנו. ראשית, האלכוהול מייבש את הגוף – עניין אשר בא לידי ביטוי היטב בעור ומוביל בסופו של דבר לקמטים. שנית, אלכוהול גורם להצטברות של מטבוליטים בשכבות העור העמוקות. מדובר בתוצרי פירוק רעילים של האלכוהול, שביכולתם להרוס את סיבי הקולגן והאלסטין.
  • עישון – בסיגריות קיימים לא מעט חומרים רעילים, אשר מעלים את רמת הרדיקלים החופשיים בגוף והורסים את סיבי הקולגן והאלסטין בעור (בין היתר). בנוסף, ניקוטין גורם להתכווצות של כלי דם – עניין אשר גורם לפגיעה בזרימת הדם לעור.
  • תהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף – במרוצת השנים, הגוף מייצר פחות ופחות סיבי קולגן ואלסטין. יחד עם כוח הגרביטציה, מתקבל מראה עור נפול יותר ופחות מתוח וחלק.

אורח חיים בריא לעור בריא

כפי שניתן לראות, ישנם לא מעט גורמים שפוגעים בקולגן ובאלסטין שלנו. עם זאת, החדשות הטובות הן שאת רוב הגורמים הללו ניתן לנטרל באמצעות הקפדה על אורח חיים בריא, שכולל בין היתר הימנעות משתייה מרובה של אלכוהול, הימנעות מעישון, מריחת קרם הגנה על בסיס יומיומי והקפדה על תזונה בריאה שמכילה מגוון של ויטמינים ומינרלים. בנוסף לפעולות המניעה, כדאי לדעת שכיום קיימים טיפולים קוסמטיים מתקדמים, אשר יכולים לעודד את ייצור הקולגן והאלסטין בעור – כמו למשל טיפול בגלי רדיו. במהלך הטיפול מתבצע חימום של רקמות העור העמוקות – עניין אשר גורם לגירוי מדויק ומבוקר של העור, שמוביל ליצירת סיבי קולגן ואלסטין חדשים. שילוב של אורח חיים בריא יחד עם טיפולים קוסמטיים, יבטיח שתוכלו ליהנות מעור צעיר, רענן ומוצק יותר למשך שנים רבות.

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…
קרדיט לתמונות PIXABAY

טיפול ותחזוקה של ציפויי חרסינה: כך תשמרו על חיוך בריא ויפה

ציפויי החרסינה לשיניים הם חזית הטכנולוגיה והבחירה הראשונה של רבים וטובים, אנשים שלא…