ממכון היצוא נמסר כי מבין כלל היצואנים המשתתפים בסקר - יצואנים גדולים נוטים לחשוש יותר מחרמות על היצוא הישראלי. בתוך כך, 37% מהיצואנים הגדולים חוששים מחרמות, לעומת כ 27%- מהיצואנים הבינוניים וכ -21% מהיצואנים הקטנים . עוד נמסר כי 24% מהמשתתפים בסקר "לא כל כך חוששים" מחרמות לעומת 46% ש"כלל אינם חוששים".
יצוין כי הסקר נערך באמצעות מכון המחקר 'שווקים-פנורמה' בניהולו של יוסי ודנה, בתחילת ספטמבר 2011.
על פי ממצאי הסקר, רב היצואנים (63%) מזהים את הקשר בין הצלחת היצוא הישראלי לבין מעמדה הבין-לאומי של ישראל. לתפיסתם, ירידה במעמד הבין-לאומי של ישראל תוביל לפגיעה בהיקפי הייצוא ולהיפך. שיפור במעמדה הבין- לאומי של ישראל יביא לשיפור בפיתוח והצלחת היצוא.
כ 30% מהיצואנים סבורים כי זיהוי המוצר או השירות עם תג של "מיוצר בישראל" מהווה חסם ביצוא. לעומתם, כ 36% מהיצואנים חושבים כי התיוג "מיוצר בישראל" מעניק ליצואן הישראלי יתרון מול מתחריו בשוקי היעד.
עוד עולה מהסקר כי חסמי היצוא העיקריים להגדלת הייצוא העומדים בפני היצואנים הם: יכולת שיווקית, שער החליפין ונגישות לאשראי/מימון. כ - 34% בקרב היצואנים הקטנים ציינו כי חסם היצוא העיקרי הוא אשראי ומימון היצוא וכ- 28% ציינו את יכולות השיווק בשוק היעד כחסם מהותי. 24% בקרב יצואנים בינוניים ציינו את שער החליפין וכ-21% ציינו יכולת שיווקית בשוקי היעד כחסם עיקרי. כ 24% וכ 22% בקרב יצואנים גדולים ציינו את שער החליפין ומחירים נמוכים של המתחרים בשוק היעד, בהתאמה, כחסמים עיקריים.
על רקע השינויים בשער החליפין, רבע מהיצואנים שוקלים להעביר (או כבר העבירו) את פעילות הייצור כולה או חלקה לחו"ל. בפועל 1 מתוך 10 יצואנים העביר את מערך הייצור כולו או חלקו לחו"ל. לעומתם 72% מהיצואנים ציינו כי בכל מקרה לא יעבירו את מערך הייצור לחו"ל.
על פי הסקר, העוצמות העיקריות של היצואנים הישראליים מול מתחריהם בחו"ל הן איכות ואמינות המוצר וטכנולוגיית הייצור. כ 48% מהיצואנים הגדולים רואים באיכות ואמינות המוצר כיתרון העיקרי וכ-16% רואים בגמישות בייצור ואספקה יתרון עיקרי. בנוסף , 19% מהיצואנים הקטנים רואים בטכנולגיית הייצור כיתרון יחסי עיקרי מול מתחרים בחו"ל.
על אף ממצאי הסקר, מבדיקת " מצב הרוח העסקי" בקרב היצואנים, עולה כי רוב היצואנים (% 78 ) הביעו אופטימיות לגבי פעילות היצוא של חברתם. רק 11% מהיצואנים פסימיים לגבי פעילות היצוא של חברתם.
אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא סיכם ואמר "מממצאי הסקר עולה כי יש צורך להגדיל את המשאבים שיסייעו בחיזוק הפעילות השיווקית של חברות היצוא בחו"ל. ההתפתחויות הכלכליות העולמיות מצביעות על הצורך לעשות מאמץ מיוחד בשוקי דרום מזרח אסיה ואמריקה הלטינית. "
עוד ציין חפץ כי בכוונת מכון היצוא להגדיל את המאמצים בסיוע לחברות באיתור סוכנים ומפיצים בחו"ל וכן בייזום מפגשים עסקיים המיועדים לאיתור אפשרויות למיזמים משותפים עם חברות בחו"ל.
יצוין כי ביום א' 25.9, תיערך בתל אביב האסיפה הכללית השנתית של מכון היצוא בסימן "עתיד היצוא הישראלי".