תקציר תוכנית נחשון למלחמה בשחיתות הציבורית וחיזוק מערכת אכיפת החוק. תוכנית "נחשון" היא תוכנית העבודה של מפלגת 'יש עתיד' למלחמה בשחיתות הציבורית ולחיזוק מערכת אכיפת החוק. השחיתות הציבורית ו"השחיתות החוקית" הפכו לאיום אסטרטגי על מדינת ישראל. הסטנדרט המקובל היום, לפיו האינטרס הפוליטי קודם לטובת הציבור חייב להשתנות.

ניצב בדימוס, יואב סגלוביץ וחה"כ יאיר לפיד
ניצב בדימוס, יואב סגלוביץ וחה"כ יאיר לפיד

מדינה חזקה זקוקה למערכת חוק חזקה שתאבק בשחיתות ללא מורא ובגיבוי שלטוני. היחלשות מערכות אכיפת החוק יחד עם העלייה בשחיתות פוגעות במדינה, בחברה, בכלכלה ובאזרחים. הן מערערות את הביטחון הלאומי של ישראל ואת אופייה הדמוקרטי של המדינה.

חיזוק מערכת אכיפת החוק היא חלקה השני של התוכנית למלחמה בשחיתות. היא עוסקת בהפיכת מדינת ישראל למדינה בטוחה יותר, הגונה יותר ומוסרית יותר ועוסקת בחיזוק הביטחון האישי של כל אזרח ישראלי.

תוכנית "נחשון", אותה מציגה היום 'יש עתיד', היא חלק מ"תוכנית 7 הנקודות" של המפלגה לעתיד מדינת ישראל.

התוכניות בנויה משתי זרועות מרכזיות:

1. המאבק בשחיתות הציבורית וב"שחיתות החוקית" - עקירה מהשורש של תרבות השחיתות הציבורית והשלטונית שהפכה לאיום אסטרטגי על מדינת ישראל. כדי להגיע לכך נקדם שינויי חקיקה אגרסיביים שיובילו להוצאת האינטרסים הפוליטיים ממוקדי קבלת ההחלטות במדינת ישראל. במקביל יקבלו מערכות אכיפת החוק כלים ואמצעים למלחמה בשחיתות הציבורית.

2. חיזוק מערכת אכיפת החוק והחזרת הביטחון האישי - החזרת תחושת הביטחון האישי לאזרחי המדינה על ידי הגברת הנוכחות המשטרתית ברחובות, בכבישים ובמרחבים הציבוריים, מלחמה בתאונות הדרכים, והשקעת משאבים נוספים בטיפול בעבריינות.

מאבק בשחיתות הציבורית וב”שחיתות חוקית”

'יש עתיד' הניחה על שולחן הכנסת חבילת חקיקה אגרסיבית לטיפול בשחיתות הציבורית. הדרך היחידה להבטיח את אמון הציבור בשלטון ובמדינה היא שמירה על טוהר מידות ועל שלטון החוק, ובהרחקת מי שסרח מהעולם הציבורי.

על מנת לעקור מהשורש את התרבות הפוליטית שבה "הכל חוקי והכל מותר", תפעל 'יש עתיד' למיגור "השחיתות החוקית". שחיתות היא לא רק עבירה פלילית. דברים רבים שמתרחשים במסדרונות השלטון אינם תקינים גם אם הם חוקיים, מפני שהם פוגעים פגיעה אנושה בניהול המערכת ובאמון הציבור.

חבילת החקיקה של 'יש עתיד' למאבק בשחיתות הציבורית.

• מי שהורשע בעבירה עם קלון לא יוכל לכהן כשר, ח"כ או ראש עיר

לא יכול להיות שמי שגנב, סרח או קיבל שוחד ימשיך לכהן בתפקיד ציבורי. הצעת חוק המאבק בשחיתות ציבורית (הרשעה בעבירה שיש עמה קלון) - 2016 - לא תאפשר כהונה של מי שהורשע בעבירה שיש עימה קלון. לא ייתכן כי פקידים, נהגים, ונותני שירות במגזר הציבורי אינם יכולים להתקבל לעבודה אם סרחו, אך נציגי הציבור הבכירים ביותר יוכלו להמשיך ולכהן בתפקיד. עלינו להציב סטנדרטים גבוהים ביותר לשירות הציבורי.

• ביטול "השוחד הפוליטי" שמקבלים חברי הכנסת על חשבון כספי הציבור

מיגור התופעה הבזויה של חברי כנסת אשר מקבלים "שוחד פוליטי" במיליוני שקלים על חשבון כספי הציבור כדי "לשלם" לסקטורים, לג'ובים ולהיבחר שוב בפריימריז. הצעת חוק הסדרת כספים קואליציוניים - 2017 - תבער את התופעה שבה חברי כנסת מתנים את הצבעתם בקבלת כספים פוליטיים ותייצר שקיפות ומנהל תקין בכל הנוגע לשימוש בכספי הציבור על מנת למנוע שחיתות במערכת הפוליטית.

• נבחר ציבור לא יוכל לשתוק בזמן חקירה פלילית

ח"כ, שר או ראש עיר חייבים לשתף פעולה עם רשויות המדינה והחוק, מי שבוחר לשתוק לא יוכל להמשיך לכהן כנבחר ציבור. הצעת חוק המאבק בשחיתות ציבורית (סירוב להשיב בחקירה פלילית) - 2015 - תקבע כי אם ייבחר ראש ממשלה מכהן, שר, סגן שר, חבר כנסת או ראש רשות לשמור על זכות השתיקה בזמן חקירה פלילית, יראו זאת כאילו התפטר מהממשלה, מהכנסת, או מתפקידו כראש הרשות.

הוספה מסיבית של תקנים במשטרה ובפרקליטות למלחמה בשחיתות הציבורית

כחלק מהצבת מיגור השחיתות הציבורית בסדר העדיפויות העליון נדרש חיזוק משמעותי והוספת תקנים למערכת האכיפה לטיפול בשחיתות הציבורית.

הוצאת האינטרסים הפוליטיים מוועדות התכנון והבנייה שהן מקור לשחיתות בשלטון המקומי

השיקול היחיד שצריך להנחות את חברי הוועדות הוא טובת הציבור בלי שיהיו נתונים ללחצים פוליטיים ושיקולים זרים - שינוי הרכב ועדות התכנון והבנייה כך שנבחרי ציבור לא יהיו חלק מתהליך קבלת החלטות פרטניות בוועדה. וועדות התכנון והבנייה שולטות באחד המשאבים הכלכליים המרכזיים לציבור- דיור. אי אפשר לתת לשיקולים פוליטיים להיכנס למגרש הזה.

מלחמה אגרסיבית בשחיתות הגוברת בשלטון המקומי

בשנים האחרונות נחקרו בשל עבירות שוחד והפרת אמונים עשרות ראשי עיר וסגנים. תפקידם החשוב והמרכזי של העיריות בחיי האזרחים במדינת ישראל מחייב טיפול אגרסיבי בתופעה. כחלק מהטיפול בתופעה תאמץ הממשלה ותחוקק את תזכיר החוק לתיקון פקודת העיריות, הכולל תיקונים לחיזוק שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי. בין התיקונים: קביעת כללים להסדרי ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, הסדרה מחדש של הרכב וועדת המכרזים ברשות המקומית, הרחבת פרסום פרוטוקולים מישיבות מועצה והגברת השקיפות כולל בחברות עירוניות, מינויים בכירים ברשויות ועוד.

חיזוק מערכת אכיפת החוק

הקמת תחנת משטרה בכל עיר בארץ

כחלק מחיזוק שירותי המניעה והאכיפה נדרשת הקמת תחנת משטרה בכל עיר, בעלת יכולת למתן מענה 24/7 בתחום הביטחון, תנועה וחקירות, בהתאמה בשטחים חקלאיים ובמועצות אזוריות. כיום ישנן ערים רבות בארץ, בהן אין תחנת משטרה שיודעת לתת שירות לאזרחים. המדינה חייבת לתת מענה משטרתי לאזרחים באופן שוויוני שרותי אכיפה ושירותי שיטור, מניעה ובטחון בכל רחבי הארץ באופן שוויוני וכוללני.

הוספת מאות ניידות, שוטרים ומצלמות למלחמה בתאונות הדרכים

תאונות הדרכים במדינת ישראל גובות מדי שנה מאות קורבנות. מאז 2012 חלה עלייה ניכרת במספר ההרוגים והתאונות, ואילו תקציב המלחמה בתאונות הדרכים הלך והצטמצם. וועדות, המלצות ודו"חות על הקשר הישיר בין הגברת האכיפה לצמצום תאונות הדרכים נכתבו בנושא, אך אינם מיושמים במלואם. הממשלה תגדיל משמעותית את המערך האוכף, תוסיף ותתקצב עוד ניידות, שוטרים ואמצעי אכיפה טכנולוגיים.

הכפלת ההשקעה בטיפול בנוער בסיכון ונוער עובר חוק

חברה מוסרית שדואגת לעתידה החברתי והכלכלי צריכה להשקיע משאבים בבני הנוער שנמצאים בסכנת הידרדרות לעבריינות ולא רק באכיפה וענישה. על מנת לאפשר לבני הנוער הללו הזדמנות אמיתית, ולהבטיח להם עתיד טוב יותר, יש להכפיל את מערך העוסקים בתחום זה בכלל הרשויות הממשלתיות. הממשלה תגדיל משמעותית את כוח האדם והתקציבים לקציני מבחן לנוער, חוקרי ופקחי נוער במשטרה, חוקרי ילדים, פקידי סעד לחוק הנוער ושופטים.