עמותת שינוי בחיפה שהוקמה בכדי להכין תכנית נאותה שתבטיח את התפתחות העיר ב- 50 השנים הבאות, גרמה להקפאת אישור תכנית מתאר 2000, היות והיא איננה כוללת מענה נאות לבעיות יסוד חמורות של העיר חיפה ואינה מציגה פתרונות ארוכי טווח לנושאים המעיבים על כלכלת העיר, כגון: אוכלוסייה מזדקנת, נטישת צעירים, גידול אוכלוסייה בשיעור נמוך, תוצר נמוך יחסית וחוסר במקורות תעסוקה ופרנסה, ואף אינה כוללת פתרונות תכנוניים ניאותים לגידול אוכלוסין בקצב השווה לממוצע הארצי ולעידוד צמיחה ותעסוקה בעיר

כלים

 

בעקבות עתירה מנהלית שהגישה עמותת שינוי בחיפה באמצעות עוה"ד עפר אטיאס, עדן ענבר ויעל לירון-שגיא,ובה ביקשה להורות על הפקדתה מחדש של תכנית המתאר חיפה 2000, קבע בית המשפט המחוזי כי תכנית המתאר לא תקבל תוקף בשלב זה.

בית המשפט נתן בהחלטתו תוקף להסדר דיוני שאליו הגיעו עמותת שינוי בחיפה ושתי הוועדות שנגדן הוגשה העתירה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה שאישרה את התכנית, והוועדה הבין משרדית שיזמה את התכנית ושבה שותפה עיריית חיפה.

בהסדר נקבע כי מבלי לגרוע מטענות הצדדים ובהתחשב בעובדה שטרם הושלמו התנאים שנקבעו לאישור התכנית, מוסכם על הצדדים כי הוועדה המחוזית לא תפרסם את דבר אישורה של התכנית מבלי להודיע לעמותה על כוונתה לעשות זאת, בכתב עשרה ימים לפני הפרסום. עוד נקבע בהסדר כי, "הצדדים שומרים על כל טענותיהם בקשר עם הודעה כאמור, לכשתתפרסם, ויוכלו לנקוט בכל הליך משפטי".

לעתירה צירפה העמותה בקשה לצו ביניים שבמסגרתו היא ביקשה שבית המשפט יוציא צו מניעה אשר ימנע מהוועדה המחוזית ומהוועדה הבין משרדית לבצע כל פעולה לקידום אישורה של התכנית. ההסדר שאליו הגיעו הצדדים מייתר למעשה את הצורך בקיום דיון בבקשה לצו ביניים. בית המשפט קבע כי דיון בעתירה עצמה יתקיים ב-14 בנובמבר והורה למשיבות להגיש את תשובתן לעתירה עד 14 באוקטובר.

רקע:

עמותת "שינוי בחיפה" חרטה על דגלה ליזום ולתכנן את השינויים הנדרשים שייטיבו עם העיר, כאשר המטרה המרכזית, החזרתה של חיפה להיות המטרופולין של הצפון, עיר מרכזית, מובילה ומושכת.

העמותה גייסה את טובי המומחים בארץ ובעולם, כולם ילידי חיפה ובכוונתה לתת פתרונות תעסוקה, שדרוג החינוך והאקדמיה, תכנון מתאר של בנייה במטרה ליצור אינטגרציה בין ההר לים, פיתוח ושדרוג שירותים קהילתיים, הגברת וחיזוק רווחת התושב בדגש על תרבות ופנאי וכל זאת על מנת לעצור את ההגירה שלילית מהעיר עשרות בשנים וליצור הגירה חיובית של צעירים ומשפחות אל העיר.

העמותה הוקמה על ידי תושבי חיפה ובהם אנשי עסקים, אנשי חינוך ואקדמיה, סטודנטים, ואנשי חברה ושכונות. בין מייסדי העמותה ניתן למצוא את אנשי העסקים גד זאבי, משה גרידינגר, אלי גולדהר, מנכ"ל רפא"ל לשעבר, גיורא שלגי איש ההייטק דן וילנסקי, מנכ"ל עיריית נתניה לשעבר צביקה רק, ליאורה בירנהק מרקוס ועוד רבים וטובים בעלי ניסיון עסקי רב שנים ותרומה רבת שנים לקהילה.