משבר הקורונה סגר את שערי בתי הספר ומוסדות החינוך, מרכזי החוגים, הפעילויות החברתיות והספורט, ואף הביא לבידוד חברתי החל מאמצע חודש מרץ, אשר אינו מאפשר יציאה מן הבית, בילוי עם חברים, אירוח ופעילויות פנאי.

כלים

 

משפחות עם ילדים בכל הגילים נושאות באתגרים רבים בניהם יצירה ושמירה על סדר יום שפוי בתקופה פחות שפויה, התמודדות עם אתגרי הלמידה מרחוק, ויצירת כלים לשוחח עם הילדים ולהסביר להם על השינוי הקיצוני בחייהם.

ההורים עצמם מוצאים עצמם עסוקים בין העבודה מן הבית ומן החוץ על פי אופי המקצוע והתעסוקה, טרדות פרנסה לאלה אשר נפגעו מן המשבר, ניהול משק הבית וסדר היום כאשר כל בני הבית שוהים בו בכל שעות היממה, וזאת לצד הקשיים והחרדות המלווים אותם באופן אישי.

בין הכלים להתמודדות המשפחתית עם המשבר מצאנו מספר דרכים וכלים שיכולים לסייע:

ניהול סדר יום

זמן קורונה אינו זמן רגיל ואין טעם להתעקש על ניהול סדר יום רגיל. יחד עם זאת ניתן בהחלט לייצר שגרה מותאמת נסיבות ומחייבת, שתיצור סדר ותחושת ביטחון, ותסייע לכל בני המשפחה בתפקוד היום יומי ובמטלות הנדרשות. חשוב להגדיר זמני יקיצה וזמני שינה, בהתאם לגיל הילדים ולמחויבויות הלמידה שלהם. במהלך היום מומלץ להגדיר זמני למידה, זמן קריאה, פעילות ספורטיבית משפחתית וארוחות מסודרות. מומלץ לשלב בסדר היום שיחות קבועות עם סבא וסבתא ואף להקדיש זמן לשמירה על קשרים חברתיים.

זמן מסכים

בימים כתיקונם הורים רבים נוהגים להגביל את זמן המסכים, במטרה למנוע מן הילדים רביצה ממושכת אל מול הטלפונים הניידים והמחשבים. אולם כאמור ימי קורונה אינם ימים כתיקונם, וחשוב לזכור שבימים אלה המסכים ממלאים אחר כל הצרכים החברתיים, הלימודיים והאחרים שלנו. בתקופה זו פחות מומלץ להתקבע על זמנים קבועים, בעיקר משום שהילד עושה שימוש במסך גם לצורך לימודים מקוונים, עבודה עצמית, שמירה על קשר עם חבריו ועוד. יחד עם זאת, חשוב להיות ערניים ומעורבים בנוגע לכלל הפעילויות של הילדים ברשת, לא פחות ואף יותר מבעבר.

הנגשה ושיח פתוח על המצב

ילדים צעירים נוטים לספוג מידע מסביבתם ולעכל אותו על פי הכלים המצויים ברשותם ועל פי הבגרות האישית והנפשית שלהם. בתקופה בה מסך הטלוויזיה פתוח בכל עת, והילד חשוף לדיווחים על נתוני תמותה בעולם, תמונות של מרכזים רפואיים וסיפורים על סיכונים אפשריים, ללא תיווך מתאים הוא עשוי לפתח חרדות וקשיי התמודדות.

מתי כוכבי יזם דמות אינסטגרם שעוזרת לילדים להתמודד עם הקורונה, מתווכת ומנגישה לילדים את כל המידע אודותיה, באופן אינטראקטיבי, מעניין, בשפה צעירה, המשלב חוויות, המלצות ומידע חיוני המתעדכן בכל עת. הדמות המכונה VIVO פותחה על ידי כוכבי ובנותיו לבקשת משרד הבריאות, מציגה דמות חייזרית המשוטטת בעולם מאות שנים, ומעבירה לילדים את המידע באופן רציף, הגיוני וחווייתי, באמצעות רשת האינסטגרם.

צילום קרדיט: אתר אנספלאש