לקוחות רבים שעומדים לרכוש דירה יד שנייה או מעוניינים לבצע הליך של תמ"א 38 מזמינים מהנדס אזרחי שיבצע ביקורת מבנים. לאור מצבם של מבנים רבים בישראל, ביקורת זו עשויה להיות מצילת חיים ולכן קיימת חשיבות רבה לבצע אותה.

כלים
קרדיט תמונה: סאגה ניהול פרויקטים
קרדיט תמונה: סאגה ניהול פרויקטים

ביצוע של ביקורת מבנים

במהלך ביקורת מבנים המהנדס בוחן נקודות רבות הקשורות ביציבותו של הבניין, התקינות והעמידות שלו. לאור העובדה שקיימים בישראל מבנים ישנים שנבנו בסמוך לקום המדינה ועקב הפעילות המתמשכת של הקרקע אשר נעה באופן מתמיד, נגרם נזק ליסודות של המבנה והדבר פוגע באיתנות שלו.

לא אחת מתגלים ליקויי בטיחות בשלד אשר פוגמים ביציבותו של המבנה כולו, עקב פעולות שבוצעו בו כמו הריסה של קיר תומך בתוך דירה, ללא אישור של קונסטרוקטור.

במסגרת ביקורת מבנים, מגלה המהנדס פעמים רבות כי קיימת סכנה של מגורים במבנה מסוים ולכן יש למנוע בו מגורים לאלתר. בדרך זו הביקורת מצילה חיים, כיוון שהעירייה פועלת בנושא המסוכנות ומגדרת את המקום לאור סכנת הקריסה שלו.

טיפול במבנים רעועים

במקרים הללו קיימות כמה אופציות לעתידו של המבנה הרעוע:

  • הריסה שלו בתהליך של פינוי ובינוי ובנייה של מבנה חדש על קרקע זו.
  • תהליך של תמ"א 38 שבו מחזקים את היסודות על פי הקביעה של המהנדס ובהתאם לכמות היציקה הנדרשת עבור בניה של יסודות מחוזקים. בתהליך זה יוצקים בדרך כלל יסודות הרבה יותר משמעותיים ביכולת המשקל שהם נושאים, כיוון שהקבלן מקבל אישור לבנות כמה קומות נוספות מעל המבנה. לאחר השיפוץ, הדיירים יכולים לחזור לביתם כיוון שלאחר כל הבדיקות הנדרשות הוא בטוח למגורים והקבלן מוכר בשוק החופשי את הדירות החדשות בקומות הגבוהות.

ביקורת בדירות המבנה

במבנים רבים גם מצבן של הדירות הוא רעוע ומהנדס אזרחי שמבצע ביקורת מגלה כשלים וליקויים מאד משמעותיים ולאור ההתרעה שלו, הביקורת מצילה חיים.

בין הליקויים המהותיים שקיימים הם מעקה רעוע של מרפסת, משטחים שאינם מחוזקים כראוי אשר הותקנו במסגרת החיצונית של המרפסת, מעקה של מדרגות בין שתי קומות בדירה שלא יוצר על פי התקן ולכן ילדים קטנים עלולים ליפול במרווחים שבין הפרופילים, דבר שהוא מסוכן שבעתיים אם יש לאורכם של המדרגות זכוכיות.

רטיבות בדירה

בביקורת מבנים מתגלה פעמים רבות בעיה חמורה של תפקוד הצנרת ועקב כך נוצר על הקירות עובש מדובר בנושא בעייתי כיוון שמדובר ברעלנים. בני הבית נושמים אותם ודבר זה עלול להיות סכנה ממשית לדרכי הנשימה במיוחד כשמדובר בילדים קטנים ובאנשים מבוגרים. זו הסיבה שיש לטפל בנושא תיקון הצנרת, ניקוי העובש, איטום וחיטוי ללא דיחוי.