כאשר המורה מבחינה שהילד שלכם מתקשה בלימודים או מפגין בעיות התנהגותיות, היא עשויה להמליץ על אבחון פסיכודידקטי. הערכה זו מודדת מספר יכולות, וביניהן: יכולות עיבוד קוגניטיביות, רמת המיומנויות האקדמיות או רמת התפקוד החברתי, הרגשי וההתנהגותי.

כלים

אבחון פסיכודידקטי יכול להעריך את יכולות הלמידה של הילד ולזהות את החוזקות והחולשות שלו. אבחון זה מסייע לפתח תוכנית למידה ממוקדת, המשתמשת בחוזקות של הילד כדי לשפר את התחומים החלשים יותר. תוצאות האבחון מקובצות לדוח מקיף שמעניק למורים ולהורים הבנה של פרופיל הלמידה של הילד. הערכה שכזו עשויה לכלול גם אבחנה פורמלית של לקות למידה, הפרעת קשב וריכוז ועוד.

סימנים שהילד עשוי להזדקק לאבחון פסיכודידקטי

זה די נפוץ שילדים נאבקים בקריאה, בכתיבה או במתמטיקה. לפעמים, ילדים חווה כמה שבועות קשים מבחינה התנהגותית או חברתית. כאשר תלמיד מתקשה, המשפחה יכולה לברר עם המורה ולראות אם ניתן לשפר את המצב באמצעות גישות חינוכיות מסורתיות במסגרת הכיתתית. אם הילד ממשיך להיאבק, למרות התמיכה הנוספת שקיבל בתחומים מסוימים, יתכן שזה הזמן לחפש אבחון פסיכודידקטי.

אינדיקטורים שיכולים להצביע על הצורך להיעזר באיש מקצוע כדי לטפל בקשיים של התלמיד:

הבעיות נמשכות מעבר לתקופה קצרה או מעבר למורה ספציפי.קיימים פערים בין מיומנויות ונושאים. למשל ביצועים טובים מאוד במתמטיקה אבל קשיים בקריאה.התלמיד מתוסכל ומעיד על עצמו ׳אני לא חכם׳, או מנסה להימנע מלהגיע לכיתה.המורה מביעה דאגה לגבי היכולת של הילד להתמודד עם אתגרים מסוימים בכיתה.הילד מפגין אובדן מוחלט של בית הספר, מתוך אמונה שהוא ׳גרוע בבית הספר׳.התלמיד מבקש הערכה (חשוב להקשיב לבקשה זו).

סימנים נוספים שיכולים להעיד על כך שהילד עשוי להזדקק לאבחון:

התפרצויות התנהגותיות, התרחקות מאחרים או עלייה בסטרס.דילוג על שיעורים או היעדרות.ציונים נמוכים.הערות קבועות מהמורים להורים.חרדה מהגעה לבית הספר, להופעה או להתרחקות מההורים.תגובות התנהגותיות בלתי צפויות לבעיות קלות.הפגנת דאגה רבה יותר ויותר מפני היכולת לעשות דברים בצורה הכי מדויקת או מושלמת.חוסר יכולת להתרכז ולהכין שיעורי בית.שינוי פתאומי ביחס לחברים, לבית הספר, או ליכולת שלו עצמו.השקעת זמן מוגזם בהכנת שיעורי הבית.

אינדיקטורים נוספים שיש לשים אליהם לב כוללים:

שפה ודיבור נראה מתוסכל כאשר הוא נאבק לתקשר או למצוא את המילים הנכונות. מתקשה להבין ניבים או בדיחות, כמו ׳אני כולי אוזן׳. צליל הקול נשמע מחוספס, חורק או דיבור דרך האף.

מיומנויות מוטוריות מתקשה במיוחד, או לא מצליח כלל, לכתוב את שמו.בעת כתיבת אותיות ומספרים, כתב היד בלתי קריא. נראה בעל כושר גופני נמוך או טונוס שרירים חלש.מתקשה להשתמש בכלים (כמו מספריים).

מיומנויות חברתיות נמנע משמירה על קשר עין עם האדם שמדבר איתו.מתקשה באינטראקציה עם ילדים אחרים. נוטה לפרש לא נכון, או להחמיץ, את מה שאחרים אומרים לו.מתקשה להמשיך את המקצב הטבעי של המשחק או השיחה.מפגין היענות חברתית מועטה להורים או לאחרים (למשל, לא מצליח להגיב כשקוראים לו או מתעלם מילד אחר שנכנס לחדר).

למידה חווה בעיות ארגון וזיכרון. מתקשה בחריזה ובלימוד אותיות וצליליהן.מתקשה לעקוב אחר הנחיות או להקדיש תשומת לב לדברים.מתוסכל בעבודה בכיתה.מקבל ציונים לא עקביים או מפגין פערים ביכולות.ניכרת ירידה ברמת הציונים והביצועים בבית הספר.חווה קשיים עקביים בהשלמת שיעורי הבית.לא מצליח לסיים מבחנים בזמן באופן עקבי מסרב ללכת לבית הספר או אומר להורים שהוא שונה ללכת לשם.

ישנם היום אנשי מקצוע רבים שיכולים לתמוך בילד. אבחון פסיכודידקטי יתן לכם הערכה שתוכל להתוות את הדרך לפתרונות מתאימים ספציפית לאתגרים איתם מתמודד הילד.